انواع بیل مکانیکی

انواع بیل مکانیکی

انواع بیل مکانیکی چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟

انواع بیل مکانیکی برای انجام کارهای عمرانی، راهسازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیل مکانیکی وسیله‌ و تجهیزاتی کاربردی است که از زمان اختراع و پیدایش آن توانسته به پیشبرد فعالیت‌های عمرانی، راهسازی و ساختمان سازی سرعت بخشد. تاریخچه اختراع بیل مکانیکی به سال ۱۸۳۶ میلادی توسط شخصی به نام ویلیام.اس.اوتیس برمی‌گردد. البته در ابتدا این دستگاه دارای تجهیزات ابتدایی و بسیار ساده بود اما رفته رفته با گذشت زمان تجهیزات این وسیله‌ی کاربردی پیشرفته تر شده و تجهیزات و ابزار بیشتری به آن اضافه خواهد شد.

انواع بیل مکانیکی

بیل مکانیکی انواع مختلفی دارد. هر کدام از انواع بیل مکانیکی دارای خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی هستند و دارای عملکرد و کارکرد مختلفی است. انواع بیل مکانیکی عبارتند از:

۱-بیل مکانیکی چرخ زنجیری:

اجاره بیل مکانیکی

یکی از انواع بیل مکانیکی است که برای حمل و جابه‌جایی اجسام حجیم و سنگین و حفاری‌های بزرگ و پیچیده استفاده می‌شود. وجود چرخ‌های زنجیری شبیه تانک باعث می‌شود تا این وسیله نقلیه در شیب زیاد و سطوح لغزنده و پر از سنگ و شن و ماسه به آسانی و راحتی حرکت کند. موتور این نوع از بیل مکانیکی از توان و قدرت مناسبی برخوردار است. وجود چرخ‌های زنجیری این بیل مکانیکی سبب می‌شود تا بر روی سطوح دارای خاک سست هم بتواند به خوبی عمل خاکبرداری را انجام دهد. البته سرعت این نوع از بیل مکانیکی کم و در حدود ۵.۵ تا ۷ کیلومتر در ساعت است. دنده‌های موجود در کابین راننده به نحوی تعبیه شده است تا رانندگان با تعویض دنده‌ها بتوانند بر روی سطوح مختلف دارای شیب و مرتفع تعادل خود را حفظ کرده و انواع وسایل و تجهیزات سنگین را به راحتی جابه‌جا و منتقل کند.

۲-بیل مکانیکی چرخ لاستیکی:

انواع بیل مکانیکی

یکی دیگر از انواع بیل مکانیکی، بیل مکانیکی چرخ لاستیکی است. سرعت حرکت این بیل مکانیکی نسبت به دیگر انواع آن بیشتر است. به همین از آن بیشتر برای عملیات راهسازی و ساختمان سازی استفاده می‌کنند. این نوع از بیل مکانیکی هرچند توان کمتری برای حمل و نقل بار و تجهیزات دارند ولی به دلیل سرعت زیاد بسیار مناسب برای ساختمان سازی و راهسازی است. سرعت این نوع از بیل مکانیکی بین ۱۰ تا ۱۲.۵ کیلومتر در ساعت بوده که در انواع جدیدتر حتی تا ۴۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد.


بیشتر بخوانید:

اجاره کامیون کمپرسی

اجاره بابکت

اجاره جرثقیل 


۳-بیل مکانیکی کامیونی: بیل مکانیکی کامیونی نوع ابتدایی این وسیله و تجهیزات حفاری، ساختمان سازی و راه سازی است. این نوع از بیل مکانیکی دارای یک کابین است که راننده بر روی آن نشسته و بیل و بازوی آن را از طریق فرمان‌هایی که می‌دهد به حرکت در می‌آورد. این کابین بر پشت کامیونی که به صورت ثابت پارک شده، نصب شده است و از طریق جک‌هایی آن را ثابت و محکم کرده اند. کابین پشت کامیون قابلیت چرخش دارد و از این طریق بیل و دیگر تجهیزات را به حرکت در می‌آورد و عملیات حفاری، خاکبرداری، عمرانی و راه سازی را انجام می‌دهد.

نحوه کار انواع بیل مکانیکی

نحوه کار انواع بیل مکانیکی تقریبا مشابه است. هر بیل مکانیکی دارای اتاقک گردان بوده که محل نشستن و فرمان دادن راننده‌ی آن است. عمل حفاری از طریق بیل آن و جابه‌جایی و انتقال شن، ماسه، خاک و سنگ حفاری شده از طریق بازوی هیدرولیکی آن که توسط راننده فرمان داده شده منتقل و جابه‌جا می‌شود. یکی از مزیت‌های استفاده از بیل مکانیکی برای حفاری قابلیت پیش رونده بودن آن است که می‌تواند در عرض مدت مناسبی کل فضای مورد نظر را حفاری کرده و مصالح و مواد مختلف حفاری شده را به سمت کامیون‌های حمل بار منتقل کند.

اجاره بیل مکانیکی

شرکت‌های مختلفی هستند که انواع بیل مکانیکی را با بهترین شرایط و مناسب ترین قیمت اجاره می‌دهند. بیل مکانیکی قیمت بالایی دارد و خرید آنها برای انجام یک پروژه‌ی ساختمان سازی و عمرانی صرف نمی‌کند. همچنین استفاده از این تجهیزات حفاری و عمرانی هزینه‌های دیگری چون نگهداری و تعمیرات و حقوق و مزایای رانندگان را هم در پی دارد که پرداخت تمامی این هزینه‌ها بر عهده‌ی شرکت‌های اجاره دهنده بیل مکانیکی است. این شرکت‌ها دارای انواع برندهای بیل مکانیکی هستند و آنها را با هزینه‌های بسیار مناسب و مقرون به صرفه اجاره می‌دهند. بهترین برندهای بیل مکانیکی را می‌توانید از این شرکت‌ها اجاره کرده و از مزایای آنها بهره مند شوید.

2 پاسخ
  1. آنی بار
    آنی بار گفته:

    سلام
    برای یکی از مطالب سایتم دنبال اطلاعات در خصوص بیل مکانیکی بودم که خوشبختانه به سایت شما رسیدم . واقعا عالی بود . تشکر از شما

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *